گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
تاریخ و ظرفیت همکاریهای اقتصادی

تاریخ و ظرفیت همکاریهای اقتصادی

علیرغم فاصله جغرافیایی زیادی که بین دو کشور ایران و سوئد هست، علائق مختلف و ازجمله اقتصادی باعث شده که دو کشور نزدیکی ها و قرابت هایی را با یکدیگر حس کرده و همواره مترصد باشند که روابطشان از جمله مراودات اقتصادی را توسعه دهند.

شباهت های اقتصادی دو کشور و سپس تامین نیازهای یکدیگر نکته مهمی در این نزدیکی ها بوده است. سوئد را شاید تنها کشور دنیا بدانیم که در عین حضور مداوم در جرگه اقتصاد بازار، عنایت خاصی به رفاه مردم و جامعه گرایی داشته است. میزان نفوذ بیمه های اجتماعی، بهداشتی و رفاهی در سوئد مثال زدنی است و وقتی این نکته روشن تر میگردد که شرایط بیمه اجتماعی در سوئد با کشور بزرگی همچون امریکا و یا دیگر کشورهای اروپایی مقایسه گردد. اکثر دورانهای دولتمداری سوئد تحت تاثیر همین  تفکر بوده و سیاستمدارانی که در استکهلم حکومت کرده اند، همواره بر این گرایش تاکید داشته اند. همزمان کشور ایران بالاخص در دوره بعد از انقلاب اسلامی نیز چنین گرایشی داشته و همواره بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف رفاه اجتماعی مردم ایران شده و میشود. اما تفاوت در این است که خدمات و بیمه اجتماعی در سوئد کاملاً بر اخذ مالیاتها نهاده شده در حالیکه اقتصاد ایران در مسیری است که رفته رفته خود را از تکیه بر نفت برهاند و اینگونه بودجه ها را مبتنی بر مالیاتها قرار دهد.

شباهت جامعه گرایی در دو اقتصاد کلان دولتهای ایران و سوئد بستر مناسبی را برای همکاریهای اقتصادی فیمابین فراهم کرده و همین زمینه، در کنار وجود ظرفیتهای قابل توجه در اقتصادهای سوئد و ایران برای تامین  نیازهای طرف مقابل، باعث تداوم و رشد این همکاریها شده است. چنین ظرفیت و کششی باعث گردید که از قبل از انقلاب، ایده تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شکوفه زده و مقامات دولتی دو کشور از آن طریق به هدایت و تشویق بخش های دولتی و خصوصی شان برای یافتن زمینه های جدید مراودات اقتصادی دست زنند.

سوئدیها از قدیم الایام با نگاه مثبتی به اقتصاد ایران نگریسته و در ساخت برخی صنایع مادر در ایران سهم قابل توجهی داشته اند. قرارداد تکمیل راه آهن سراسری ایران با شرکت سوئدی-دانمارکی «کامپاکس» و امضاء قرارداد دیگری برای ساخت و توسعه بندر خرمشهر را میتوان از قراردادهای بنیانی و مهم میان دو طرف دانست که قدمتی یک قرنه دارند. همچنین شرکت صنعتی AB Motala Verkstad سوئدی در مرداد ماه سال 1315 شمسی ساخت پل فلزی زیبای اهواز را به سرانجام رساند. این پل معلق که هم اکنون قدمتی 80 ساله در ایران دارد، از زیبایی خاصی برخوردار بوده و بر روی رودخانه بسیار بزرگ کارون ساخته شده، نماد همکاریهای صنعتی بین دو کشور ایران و سوئد می باشد که بعد از  دهها سال، همچنان در مرکز استان خوزستان ایران محل رفت وامد خودروها و پیاده هاست. شرکت بلبرینگ سازی SKF که شهرتی جهانی دارد نیز درسال 1348 شمسی با امضای قراردادی، کارخانه بلبرینگ سازی در ایران تاسیس نمود. شرکت ملی صنایع فولاد ایران و شرکت بین المللی گرانگز سوئد هم در سال 1353 ضمن امضای یادداشت تفاهمی در زمینه اکتشاف مهندسی معدن و طراحی و ساخت کارخانه تغلیظ سنگ اهن و بهره برداری از معدن گل گهر ایران، همکاری خود را اغاز نمودند. در همین سال رئیس شورای صادرات سوئد در سفر به تهران در مورد تشکیل کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، فنی و علمی میان دو کشور با مقامات ایرانی به توافق رسید.

ظرفیتها و کشش های متقابل برای همکاری اقتصادی باعث شده که از دهها سال قبل موافقتنامه های اساسی همچون حمل و نقل هوایی و نیز حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور امضا گردیده و به تصویب پارلمانهای دو کشور برسد.

همکاریهای اقتصادی در دوران بعد از انقلاب اسلامی باعث تنوع بخشیدن به روابط گردیده بطوریکه بخش های متنوع و متعدد صنعتی، محیط زیست، انرژی تا ارتباطات تلفنی را تحت پوشش قرار داده است. برگزاری اجلاسهای کمیسیون مشترک بستر لازم را برای اشنایی شرکتهای طرفین و امضاء قراردادهایی از جمله در زمینه سرمایه گذاری در معادن ایران، ساخت مشترک سکوی حفاری در دریای خزر، مونتاژ کامیونهای ولوو در ایران، مونتاژ و سپس ساخت اتوبوس های اسکانیا، ساخت مشترک توربو کمپرسو، مشارکت شرکت اریکسون سوئد در گسترش شبکه تلفن همراه ایران فراهم نمود.

این اقدامات با شروع تحریمهای سازمان ملل و نیز تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا در سال 2012 رو به کاهش نهاد به نوعی که روابط اقتصادی دو کشور که در چند سال قبل از 10.5 میلیارد کرون فراتر رفته و تراز معقولی بر روابط حاکم بود را بشدت کاهش داده، تراز ان را نیز نابسامان کرد.

 

همکاریهای اقتصادی در فضای بعد از تحریمها  

 

جمهوری اسلامی ایران از بهترین و امن ترین کشورهای دنیا جهت سرمایه گذاری و کار اقتصادی است. جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران بسیار فراوان و قابل اتکا بوده، هم اکنون ایران دارای 32 میلیون نفر جمعیت بین سنین 20 تا 40 سال است و نزدیک به 5 میلیون دانشجو دارد ضمن آنکه چهارمین کشور دنیا از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است و این بدان معنی است که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ایران به اندازه امریکاست. در ایران بیش از 2500 شرکت بینان دانش با بیش از هزار پژوهشگر فعالیت دارند که بخوبی نشانگر جمعیت  جوان و با نشاط و متخصص ایران می باشد.

جمهوری اسلامی ایران قدیمی ترین پارلمان منطقه را در خود دارد و اداره امور از طریق برگزاری انتخابات در ارکان مختلف کشور صورت میگیرد که خصوصا با عنایت به وضعیت خاص منطقه خاورمیانه کاملاً مثال زدنی است. انجام انتخابات متعدد از شهرداریها تا پارلمان و ریاست جمهوری در کشوری از منطقه پرآشوب خاور میانه و عنایت به این نکته که علیرغم تفاوت نگرشهای فوق العاده زیاد بین روسای جمهور ایران، انتقال قدرت به آرامی و با مسالمت و آرامش صورت میگیرد، از نکات برجسته ای است که قابل اتکا بودن و امنیت ایران را بخوبی نشان میدهد. با لطف خداوند کریم، هم اکنون امنیت خوبی در جمهوری اسلامی ایران برقرار است و پس از روی کار آمدن دولت اقای دکتر روحانی و رفع تحریمها، فضای مثبتی برای کار و سرمایه گذاری در ایران فراهم شده که بایستی همچون دیگر کشورهای اروپایی و غیر اروپایی، مغتنم شمرده شده و ظرفیتهای بالقوه اقتصادی بالفعل گردند. درحالیکه تورم در ایران نرخی دو رقمی (43%) داشت، دولت آقای دکتر روحانی آن را ظرف سه سال یک رقمی نموده، شاخصه های اقتصادی ایران قابل اتکاتر از همیشه است. اینکه ایران نیز هرگز اقتصاد کمونیستی نداشته و فضای باز در اقتصاد ایران است، وجود صنایع منتوع با ظرفیت فراوان، بازار وسیع 80 میلیونی به همراه بازار وسیع 400 میلیونی منطقه اطراف آن و مآلاً وجود انرژی ارزان قیمت در جمهوری اسلامی ایران از نکات مهمی برای جذب سرمایه و نیز انجام معاملات اقتصادی با تهران است.

بخش قابل توجهی از اقتصاد سوئد در دست شرکتهای بزرگ است. علاوه بر آنان، شرکتهای کوچک و متوسط سوئدی نیز با اتکا به ظرفیتهای بالای سرمایه گذاری در ایران میتوانند ضمن حضور در ایران از سرمایه عظیم جوانان تحصیلکرده و فضای امنی که برای سرمایه گذاری در ایران فراهم است استفاده نموده به تولید محصولات خود در ایران بپردازند. با برداشته شدن تحریمها علیه  جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از کشورها به ایران بعنوان یک بازار درحال ظهور می نگرند که ظرفیت های اقتصادی فراوانی را در خود دارد بنابراین با عنایت به نکات پیش گفته، فضای بسیار مناسبی برای مراودات ایران و سوئد فراهم است و شرکتهای سوئدی میتوانند بیش از پیش در بازار ایران فعال شوند. 

در این راستا جامعه بزرگ ایرانیان مقیم سوئد که جامعه ای رشید و تحصیلکرده بوده سالها در سوئد اقامت دارند، میتوانند بعنوان بهترین و قابل اتکا ترین پل مراودات دوجانبه در زمینه های اقتصادی نقش آفرینی نمایند. جامعه 110 هزار نفری ایرانیان مقیم به زبان و سپس نیازهای اقتصادی دو کشور اشراف خوبی دارند و میتوانند ترجمان این نیازها بوده ظرفیتهای اقتصادی دو کشور را بالفعل نمایند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد از نقش فعال ایرانیان مقیم در سوئد با جدیت و به گرمی استقبال کرده انان را تشویق میکند که در روابط اقتصادی بین ایران و سوئد نقشی فعال به عهده  گیرند و مطمئن باشند که سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، از ارائه هرگونه مساعدت و کمکی در این زمینه دریغ نخواهد نمود.

درکمتر زمینه اقتصادی است که در آن فضای همکاری اقتصادی بین ایران و سوئد یافت نگردد. همانگونه که فوقا اشاره شد سوئدیها در برخی صنایع مادر ایران همچون بلبرینگ سازی و یا ساخت  پل نقش فراموش نشدنی داشته اند. در تمامی زمینه های محیط زیست، صنعتی، معدنی، انرژی و الکترونیک فضاهای استفاده نشده ای وجود دارد که براحتی میتواند فعال  گردد.

ساخت و نصب ماشين آلات و تجهيزات معادن، مشاركت در ساخت برج مخابراتي، ساخت اتوبوس و كاميون و گاز سوز نمودن اتوبوسهای شهری و بین شهری، ساخت توربين های گازي، توليد كاغذ، توليد لوازم خانگی، ساخت و تولید كابل فيبر نوري، مشارکت فعال در زمینه های متنوع نفت، گاز و پتروشیمی، كاهش آلودگي هوا، بازيافت زباله، تجهیزات راهسازی، صنایع فولاد و بهینه سازی مصرف سوخت از جمله موارد بسیار متنوعی است که تجار و سرمایه گذاران سوئدی میتوانند فعال شده از ظرفیتهای امن اقتصادی ایران بهره برند و مآلاً روابط اقتصادی دو کشور را ارتقاء دهند. اقلام عمده صادراتی ایران به سوئد نیز تاکنون کالاهایی همچون خشکبار، زعفران و ادویه، فرش و موکت، صنایع دستی تا محصولات پتروشیمی و مصنوعات صنعتی و....بوده اند که نشانگر ظرفیت کامل موارد صادراتی ایران نیست و میتواند دیگر موارد را پوشش داده در مراودات اقتصادی مدنظر قرار گیرند.

 

 

آمار روابط اقتصادی دوجانبه

 

 

تلاش برای توسعه روابط اقتصادی

 

همانگونه که فوقاً اشاره شد ظرفیتهای فراونی از روابط اقتصادی فیمابین همچنان مکتوم مانده و فعال نشده اند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد با اشتیاق فراون بدنبال توسعه مراودات اقتصادی دو کشور است و در این راستا یکبار دیگر خصوصاً بر بهره برداری از ظرفیت خیل عظیم ایرانیان مقیم سوئد تاکید میکند. آنان میتوانند در این راه فعال شده، دیگر شرکتهای سوئدی و مردم این کشور را نیز در عرصه های اقتصادی بین دو کشور فعال نمایند. تاکید بر نقش ایرانیان مقیم، بخاطر فعال شدن مشترک و همزمان جامعه ایرانی و سوئدی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و بهره برداری از ظرفیتهای فراوان در سوئد وجود می باشد که یقیناً هموطنان ایرانی میتوانند در این مسیر نقشی مهم و تعیین کننده داشته باشند.

اداره کل ارزیابی و نظارت

   

نشاني محل سفارت      Besöksadress:   Elfviksvägen 76, Lidingö  18190        

تلفن سفارت    6363600 08 

کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران